top of page

Yazılarımız Veteriner Hekim Kutlu Dayıoğlu tarafından kaleme alınmış olup telif hakkına sahiptir. İzinsiz kopyalanması,başka yerde yayınlanması yasaktır,tespit edilmesi halinde yasal yollara başvurulacaktır.

Tüm canlılarda güneş ışığı hayat kaynağıdır. Bitkiler güneş ışığı sayesinde fotosentez yapabilirken kedi köpek gibi dostlarımızda güneş ışığı sayesinde kemikleri için gerekli olan D vitaminini derilerinde işe yarar hale getirebilirler. Kalsiyum, fosfor, glucosamine, D vitamini gibi kemik gelişimine yararlı tüm vitamin ve mineralleri dostumuzun besinlerinde bulundursak bile güneş ışığı olmadan bunlardan tam olarak yararlanamaz. Yavru köpeklerde özellikle kışın doğan yavrularda raşitizm dediğimiz ayaklarda dönme, kıvrılma ile en bariz kendini gösteren metabolizma hastalığının başlıca nedeni de güneş ışığından yeterince yararlanmamalarıdır. Güneş ışığının diğer bir yararlı özelliği de metabolizmayı hızlandırması, yararı hormonları harekete geçirmesi, kan dolaşımının düzenlemesi, canlının yaşam gücü ile dolmasıdır. Sadece sağlıklı yavru ve yetişkin köpek ve kedilerin gelişimi için değil hata olan veya uzun süredir tedavi gören köpek kedilerinde uzun sürelerle güneşlendirilmesini her zaman tavsiye ediyorum. Tüm bu bahsettiğimiz nedenlerden dolayı baharın gelişi ile her güneşli anda köpeklerimizi parklara, kedilerimizi, kuşlarımızı, kaplumbağa vb tüm dostlarımızı güneşten yararlanabileceği yerlere çıkarmalıyız. Güneş onlara sağlık verecek göreceksiniz.

Baharın gelişi ile birlikte güneşi yakalayın

Köpeklerin çoğu sahipleri ile bir yere gitmekten çok hoşlanırken kediler yolculuğa çıkmaktan nefret ederler.
Yolculuğu seven bir kedi tarihte görülmemiştir. Öncelikle bu gerçeği kabullenip sonra kedimizin ve bizim yolculuk sırasında daha az rahatsızlık çekmemiz için neler yapabiliriz onlara bakalım. Kedi için taşıma kutusuna koyulmak demek yolculuk demektir.
Bu ilk gerginliği geçirmek için taşıma kutusunu sadece yolculuğa çıkarken değil her zaman ağzı açık olarak ortalıkta onun sevdiği yerlerde bulundurun.
Kutunun içine kedi nanesi (Catnip) koyabilirsiniz. Kedinizle özellikle uzun yolculuklarınıza çok sıcak saatlerde çıkmayın.
Yola çıkacaksa 5 saatten daha yakın bir süre içinde yemek vermeyin.
Taşıma kutusunun içine bolca ince şeritler şeklinde kırpılmış gazete koyarsanız yolculuk sırasında stresten tuvaletini yaptığında her tarafı batmaz ve kolayca altını yeni gazete kırpıkları ile değiştirebilirsiniz.
Arabada pencereden esen rüzgar ve klima cereyanını da direk almamalıdır.

Kedi yolculuğu hiç sevmez
Kedimin yavruları olacak

Kedilerin gebelik süresi 58-60 gün civarındadır. Kedinin ırk özelliğine, genetik geçmişine ve ortamdaki strese bağlı olarak bu gebelik süreleri birkaç gün değişebilir. Kedinizin ilk çiftleştiği günden itibaren gebelik süresini hesaplayarak doğuma yakın haftayı tespit etmelisiniz. Özellikle doğumun yaklaştığı haftaya girdiğinizde anne gebe kedinizin kendini huzurlu hissettiği doğum yapacağı yuvasını benimsemiş olması gerekir. Kedinize seçtiğiniz doğum kutusunu onun istediği ve rahat ettiği yere koymalısınız. Eğer doğum başlayana kadar kediniz bir yer seçemediyse doğumunu yatağınız veya elbise dolabı içindeki eşyalarınızın üzerine yapmaya hiç çekinmez. Doğumun başladığını kedinizin telaşından, arkasını yalamasından, karnında görünen sancılarından anlayabilirsiniz. Unutmayın her sancı silsilesinin arkasından bir yavru çıkmalıdır. Yavrulatmayı düşündüğünüz bir dişi kediniz varsa ilk çiftleştirme anından, doğum ve sonrasına kadar sürekli veteriner hekiminizle bağlantıda olup onun tavsiyelerine uymanız bir sorun çıkması ihtimalini en aza indirecektir.

Kedinin bıyıkları ne işe yarar?

Kedinizin yüzünü incelediğinizde üst dudakları üzerinde birkaç sıra halinde çıkan kalın uzun genelde siyah kılları görebilirsiniz. Duyu organı olarak gözler, kulaklar ve dil kadar önemli olan bu kıllara kedinin bıyıkları diyoruz.

RUH HALİNİ GÖSTERİR
Bu duyarlı kılar tırnaklar ve diğer tüyler gibi yenilenebilirler ama asla çekiştirilmemeli ve kesilmemelidir. Kedi bıyıkları deriye diğer kılardan çok daha derin köklerle ve kan damarlarından zengin olarak bağlanır.
Bu duyu organı görevi yapan kıllardan kedinin vücudunda ayrıca yanaklar, kaşlar, çene çevresi ve ön bacakların arkasında da vardır ama bunlar bıyıklar kadar kalın ve duyarlı değildir. Yine de tüm bu duyu kılı sistemi birlikte duyumsamayı sağlar.

YÖN BULUR
Kedilerin bıyıkları, yön tayininde, cisimlere uzaklığı ölçmede, denge sağlamada, avlanmada görev yapar. Ayrıca kedinin içinde bulunduğu ruh halini de belli eder.
Bıyıklar kedilerin yönlerini de bulmalarına da yardımcı olur. Havadaki en ufak bir rüzgar, titreşim hemen algılanır ve kedi yönünü doğru olarak değiştirebilir. Kediler gece çok iyi görmelerine rağmen bu eşsiz bıyık sisteminin de desteği ile geceleri hiçbir eşyaya çarpmadan sessizce dolaşabilirler. Kedinin tüm vücudunda bıyıklar her zaman en dışta kalacak uzunluktadır. Böylece her zaman vücudu bir objeye değmeden önce bıyıkların ucu değer ve kedi böylece vücudunu korur.

Mart ve kediler

Kedilerin çiftleşme aktiviteleri ocak aylarında başlar ve sokaklarda olan dişi kedilerin büyük bir çoğunluğu şubat ayının başlarında hamile kalmış ve karınlarında bebeklerini büyütmektedirler. Bu dönemde artık kızgınlık dediğimiz çiftleşme isteğine neden olan östrojen, gebelikle birlikte etkisini yitirerek yerini progesterona yani gebelik hormonuna bıraktığı için dişilerde tüm çiftleşme faaliyeti durur. Erkek kediler ise ocak ayında salgılanmaya başlayan erkeklik hormonları testesteronun etkisi ile çiftleşme faaliyetine başlarlar. Fakat kana karışan aşırı hormonun etkisi ile dişilerin çiftleşme dönemi bitmesine rağmen bu sefer birbirleriyle kavga etmeye, dişi kedileri çiftleşmeye zorlamaya çalışırlar.

İşte bu dönem tam mart ayına denk gelir. Ve tam bu dönemlerde gece yarıları sokaklarda erkek kedilerin acı acı bağırdıklarını ve sabahlara kadar kavga ettiklerini duyarız. Yani sanıldığı gibi mart ayı kedilerin çiftleşme dönemi değil, erkek kedilerin bu dönemin bittiğini bir türlü anlayamama ve kabullenmeme dönemidir

Kedilerde emboli

Pıhtılaşmış bir kan parçasının, yağ parçasının ya da havanın damar içerisine kaçarak burada damarı tıkaması sonucu emboli meydana gelir. Bu olay kalbe giden damarlarda ve beyin damarlarında meydana gelirse sonucu felç ya da ölüm olabilecek kadar ciddi bir durumdur.
Birçok kalp ve damar hastalığında ani gelişen embolilere yatkınlık vardır. Kediler de özellikle Scotish fold ırkında doğuştan gelen kalpte dilatasyon durumunda operasyon sonrası hemen veya 10 güne kadar olan dönemde bile olabilen birden oluşan arka ayaklarını tutamama, yürüyemem gibi belirtilerle seyreden emboli sonucu felçler şekillenebilir.
Büyük kırıklarda damar yoluna giren adipositlerde akciğerde ve diğer hayati organlarda tıkanma ve emboliye neden olabilir. Erken teşhiste tedavi imkanı olabilir ama embolinin şiddetine göre bazen sonuç alınamaz. Emboli kediler ve diğer tüm canlıların özellikle operasyonlar sonrası en büyük ve önceden bilinemeyecek risklerinden birisidir.

Kedilerde tüy yumağı

Kedilerde özellikle yaza giriş ve kışa giriş dönemlerinde aşırı tüy dökülmesi oluşur. Bunun dışında dengeli beslenmeyen kedilerde tüm yıl boyunca da sürekli tüy dökülmesi sorunu devam edebilir. Ankara kedisi ve İran kedisi gibi uzun tüylü ırklarda tüy miktarı daha fazladır.
Ama sanılanın aksine kısa tüylü kedilerde de ciddi tüy dökme sorunları oluşabilir.
Kedi, kendini yalarken tüylerini yutar ve bu tüy yumakları mide veya bağırsaklarda değişik boyut ve şekillerde topaklar oluşturur.
Fibrinden bol mamalarla beslenen kedilerde tüy topaklarının oluşması engellenebilir.
Ama bunlara rağmen eğer kediniz çok tüy döküyorsa malte paste dediğimiz ürünler işe yarayabilir. Kediler bu paste ürünleri çok kolaylıkla yalayıp yerler ve sindirim sistemlerindeki tüyler topaklaşmadan dışkıyla birlikte kolayca atılır.

Ciddi Sorunlar

Kedinizdeki tüy topağı sorunları eğer fark edilmezse ileri dönemde böbrek yetmezliği belirtileri ile karışan, sıvı kaybı, yemek yememe, kusma vb belirtilerle seyreden kedinizin aşırı zayıflayacağı ve sonunda ölebileceği durumlar oluşturabilir.

Sen nasıl bir canlısın!

Evde kediniz mi var derdiniz var! Tabi ki dert derken belki de kiminize göre tatlı bela cinsinden bir dert bu! Öncelikle ev yaşamında kedinin girmeyeceği veya üzerine çıkamayacağı hiçbir yer yoktur.
Ona göre her yer tırmanılmaya veya üzerine atlanmaya uygundur. Aniden tül perdelere atlayıp tırnaklarıyla tutunmaya çalışabilir.

O sırada perdenin yırtılması hiç önemli değildir. Koltukların arkalarından aniden yemek masasına atlamak veya bir anda okuduğunuz gazetenizin tam ortasına rugby oyuncusu gibi dalıvermek kediler için normal davranış olarak görülür.
Diz üstü veya masaüstü bilgisayarınızda yazı yazarken gelip klavye üzerinden salına salına geçerek yazıya "kjhvlrşişb" veya "gslfğvufbdlnvbtj" gibi anlamlı kelimeler eklemesi de normaldir. Her türlü küçük objeyi önünüzden veya elinizden çalıp sonra onunla oynarken koltukların veya dolapların en ulaşılmaz yerlerine kaçırmak da bir kedi için normaldir.
Bu arada o bütün bunları yaparken bağırırsanız veya engel olmaya kalkarsanız, lunaparka getirilmiş ve oyuncaklara binmesine engel olunmuş bir çocuk gibi yaygarayı basar ve size sonsuza kadar sürecek gibi küsebilir.
Yada hiç ama hiç umursamaz o an içinde bulunduğu sportif faaliyetine aynen devam edebilir. İşte kediler böylesine eğlenceli yaratıklardır.

Mavi gözlü ve beyaz kediler sağır olabilir

Ankara, İran kedilerinin beyaz renkli olanlarında aynı zamanda mavi göz rengi de görülebilir.
Beyaz tüy rengini oluşturan genler, hem göz hem de kulak özelliklerini oluşturan genlerle birleşik gen özelliğindedir.
Bu özellik nedeniyle beyaz renk geni ile birlikte mavi göz ve kulaklarda sağırlık geni birlikte etki edebilir. Bu nedenle beyaz tüylü ve mavi gözlü kedilerde sağırlık görülmesi olasılığı yüksektir. Bazen sadece bir göz maviyse, sadece mavi gözün olduğu kulakta sağırlık görülebilir. Aynı zamanda her beyaz tüylü ve mavi gözlü kedi sağır olmayabilir.
Sadece sağır olma ihtimali vardır.