Köpeklerde Sara Hastalığı

Köpeklerde de Sara (Epilepsi) Hastalığı

Genellikle nöbetler şeklinde görülen, bilinç kaybı, iskelet kaslarında kasılmalar ve nefes almada güçlükle seyreden beyin hastalığına epilepsi (sara) denilir.

Köpeklerde epilepsi krizlerinin sıklığı ve şiddetine göre köpeğin ve sahibinin yaşamı zorlaşır.

En çok Epilepsi görülen ırklar : Beagle, Alman Çoban Köpeği, Belçika Tervuren, Dachshund, Spaniel Cocker, İrlanda Setteri ve Poodle

Bu hastalığın belirtileri :

Hemen her zaman önce bir huzursuz dönemle başlar. Köpek inler, bir yere saklanmaya çalışır, yada sahibinin yanına gelip yardım ister gibi davranır.

Daha sonra dengesiz yürüyüş, ayakların ön kısımlarında kıvrılma ve yere basma güçlüğü, öncelikle ayaklarda ama tüm vücutta da kaslarda şiddeti değişen kasılmalar oluşmaya başlar. Dış uyarımlara tepkisi azalır, bilinci kaybolur. Bu dönem değişik sürelerde olur, bazen 2 dk bazen de 10 dk civarında sürebilir.

En son dönemde ise aşırı yorgunluk, geçici körlük, tepkisizlik oluşabilir.

Köpekler 2 tip nöbet geçirebilir : 1-Çeşitli çırpınmalar ve titremeler, kasılmalar şeklinde 2- Bilinçsizlik ve baygınlık olabilir.

Bu hastalığın bir çok nedeni olmasına rağmen en çok rastlanan nedenler :   Beyin yangısı, dejeneratif beyin hastalıkları, kafatası içinde sıvı toplanması, tümörler, kafa tarvmaları, kan şekerinin düşmesi, yetersiz oksijen alımı, B1 vitamini eksikliği, aşırı tuz alımı, kalsiyum noksanlığı ve bazen de zehirlenmeler

Koruyucu tedavi için : Bu tür hastalıkları olan köpeklerin, sigara içilen ortamlardan uzak tutulması, böcek ilaçları, eksoz dumanı vb. maddelerle temas etmemesi. Stres ve korkudan, aşırı heyecandan arındırılması, düzenli egzersiz yapılması, özellikle iç parazitlerinin uygun ilaçlarla düzenli temizlenmesi, dengeli beslenmesi, kaliteli bir Veteriner maması ile beslenmesi, Veteriner Hekim gerekli görürse ek B vit kompleks gibi takviyeler yapılması gereklidir.

Herhangi bir şekilde tüm önlemlerinize rağmen köpeğiniz kriz geçirirse, asla heyecanlanmayınız. Sakince köpeğinizi bir havlu veya bir battaniye ile kucaklayarak, kendini bir yere çarpması engellemeli ve yavaş yavaş konuşarak ve okşayarak sakinleştirmeye çalışmalıyız.

Sara nöbeti geçiren bir köpeğin arabaya taşınması ve Veteriner Hekime götürülmesi köpeği aşırı uyaracağı ve kasılmaları artırabileceği için uygun değildir.

Eğer kalıcı Epilepsi oluşursa , yani krizler bitmezse bu durumda Veteriner Hekiminizin acil olarak yerinde müdahalesi uygun olur.

İlk kriz atlatıldıktan sonra Veteriner Hekiminiz gerekli ilaç tedavileri ve önlemler konusunda size bilgi verecek ve gereken uygulamaları yapacaktır.