Köpeklerde esneme

Esneme bildiğiniz gibi insanlarda uykunun geldiğinin belirtisi olan bir refleks harekettir. Köpeklerde de esneme benzer şekilde olabilir. Ama genelde köpekler uykudan kalktıklarında vücutlarını esnetirken aynı zamanda ağızlarıyla da esneme hareketi yaparlar. Bu uykunun dağıtılması için yapılan bir harekettir ve sonrasında da çoğu zaman bir silkelenme hareketi bunu izler.

Bunun dışında köpekler strese girdiklerinde veya kendilerini baskı altında hissettiklerinde de esnerler. Bu hareketle üzerlerindeki baskıdan kurtulmaya çalışırlar. Aynı uykudan uyanmaya çalışmak gibi hissettikleri baskının şiddetine bağlı olan şiddet ve büyüklükte esneme ile rahatlamaya çalışırlar. Bu hareketi kliniğimde yeni gelen yavrularda çok fazla gözlemliyorum. Özellikle sahiplerine yavruyla nasıl iletişim kuracakları, hangi davranışlarına nasıl tepki verirlerse anlaşabilecekleri ve yavrunun ısırması karşılığında ona nasıl tepki vermeleri gerektiğini gösterirken, yavru benim hareket ve sesim karşısında hissettiği psikolojik stres sonrası çoğu zaman ağzını sonuna kadar esneterek rahatlamaya çalışır. Hatta bazen köpek sahiplerine bakın birazdan esneyecek ve nedeni bu diye açıklarım ve çok geçmeden köpek esneyerek köpek sahiplerini şaşırtır.

Bu esneme hareketini köpeklerimizde iyi gözlemlerlersek onun ne zaman strese girdiğini anlayabiliriz. Eğitim verme sürecinde veya hatalı davranışlarını düzeltmeye çalışırken köpeğin kendini baskı altında hissetmesi çok normaldir ve esnemesi de normaldir ama sizin nedenini bilmediğiniz bir durumda köpeğiniz sürekli esniyorsa ve uykudan uyanmadıysa buna sebep olan faktörler üzerine düşünmelisiniz.