Bebek ve kedi ilk karşılaşma ve doğru davranışlar

bebek_ve_kediBildiğiniz gibi evde bir kediniz varsa evin her yerine girip çıkar ve hemen her yerde yatar. Kediler gerçek anlamda evin hakim üyesi olmak isterler. Kedinize bir yatak almanız gereklidir çünkü ona ait bir köşe oluştururken o köşeye yatağını tırmalama platformunu ve mama su kabını koymanız gerekir. Kediniz köşesini sevip kullandığı gibi koltukların , kütüphanede kitapların, yatağınızdaki yastığınızın, banyoda yer halısının, pencere önünün, balkon veya bahçedeki oturma minderleri hatta masanın sahibi yine onlardır.

Evde bu şekilde yaşayan bir kedi varken aileye bir bebek katılacağı zaman düşünmeye başlarsınız; Bebek gelince ne yapacağız. Kedi bebek odasına girecek mi? Kedim den bebeğe bir hastalık geçer mi? Kedim bebeği kıskanır ve ona bir zarar verir mi? Bu sorular kafanızı kurcalarken buna bir de aile büyüklerinin ''bebek geliyor artık kediyi verme zamanı'', ''hem anne hem de bebek için kedinin evde olması sakıncalı'', ''çocuğunu düşürürsün'', ''tüyünden kist olur'' vb baskıları başlar.

Yukarıda yazdığım soru ve endişeler bir çok ailede yaşanır. Bu korkularınız yersizdir size nedenlerini tek tek anlatacağım.

Öncelikle eve yeni gelen bebeği kediniz kıskanır mı konusunu ele alırsak, kediniz tüm canlılarda olduğu gibi yaşadığı ortama gelen her canlıyla ilgili değişik tepkiler verebilir. Bu tepkiler eve yeni gelen eğer bir kedi olsaydı, kedinin yaşına ve huyuna göre değişebilirse de genelde huzursuzluk, her gördüğünde tıslama, çok yaklaşırsa tırmalama , kendi yatağı ve bölgesini koruma şeklinde olurdu. Eve yeni bir köpek yavrusu gelirse evdeki kedi çok daha fazla rahatsız olup, bir süre saklanmak, sürekli homurdanmak, yemeğini az yemek, evin içinde gezindiği zamanlarda ise gergin ve tedirgin davranışlar sergilerdi. Ama eve sonradan gelen kedi de olsa, köpek de olsa çok fazla mecburen dar alanlarda bir arada kalmak zorunda bırakılmazlarsa ve birbirlerine alışmaları için fırsat tanınırsa hayvanların kısa sürede dost olduklarını hatta abartıp yemeklerini bile paylaşmaya başladıklarını, birlikte sarmaşdolaş uyuduklarını görmek sizin için sürpriz olmazdı.

Gelelim evde bir kedi varken bir bebeğin aileye katılması olayına; Kediler ve hemen tüm memeli gelişmiş evcil hayvanlar öncelikle evdeki kadının gebeliğini hissederler. Bebek için yapılan hazırlığı ve doğuma hazırlanan bir dişinin tedirginliğini hissedebilecek yoğunlukta önsezileri vardır. Hayvanlar dünyasındaki kurallarda doğuma hazırlanan bir dişinin bulunduğu ortamda diğer canlılar saygılı, dikkatli, mesafeli ve anlayışlı davranırlar. Ayrıca doğuracak olan dişiye kendi alanını ayırma hakkı verirler.

Aynı şekilde kedinizde evdeki sahibi olan kadının doğuracağını hisseder ve ona karşı saygılı ve dikkatli davranmaya başlar. Onların dünyasında doğuracak dişi yavrularını koruma içgüdüsü ile tehlikeli ve temkinli yaklaşılması gereken canlılardır. Özellikle doğum sonrası annenin çok daha telaşlı ve korumacı olacağını bildikleri için anneye ve bebeğe karşı son derece dikkatli yaklaşırlar.

Peki siz kedinizi bebekle nasıl tanıştırmalısınız?

Her şeyden önce bebek beklerken hamilelik döneminde ve doğum sonrasında evdeki kedinize olan ilginizi azaltmamaya çalışmalısınız. Aynı eve 2. çocuğun gelişinde olduğu gibi ilk çocuğun yeni gelen çocuğu kıskanmaması için yapılacak en önemli şeylerden birisi büyük çocuğa karşı olan ilginin azaltılmamasıdır.

Eve bebeğin ilk gelişinde muhakkak bebeği kedinin koklamasına izin vermelisiniz. Bu ilk aşamada daha kapıdan girerken sizi karşılayan kedinize bebeğinizi örtülerin içinden de olsa koklatmalısınız. Daha sonra anne bebeği emzirirken veya koltukta kucağında tutarken kedinin bebeğe yaklaşmasına ve başını koklamasına izin verebilir. Tabi tüm bu hareketler sırasında kedinizin huyunu ve davranışını siz bildiğiniz için ona göre yine de dikkatli olmalısınız. Ben bu tür konularda size ancak tecrübelerim ve kedilerin olası davranışları konusunda fikir verebilirim. Genelde kediler bebekle ilk karşılaşmada daha önce saydığımız içgüdüsel nedenlerle bebeğe ve annesine çok dikkatli davranırlar. Bebeği merak ederler, çevresinde gezinirler. Ağladığı zaman telaşlanabilirler. Asla bebeğe zarar vermezler. Sadece geceleri bebeğin üzerinde uyuma ihtimalini dikkate alarak ya kediyi ya da bebeğin olduğu kapıyı kapalı tutmalısınız.

Bebek büyüdükçe ve hareketlendikçe kediyi bir oyuncak gibi görüp canını yakabilir. Bu tür durumlara neden olmamak için kediyle çocuğu yalnız bırakmamalısınız. Çünkü kedinin canı yanarsa bir an çocuğu tırmalayabilir. Çünkü kendi aralarındaki davranışlarında da canını yakan bir kediye pençe atabilir. Yine de kedilerin çoğu zaten çocukla kendi arasına bir mesafe koyar ve çocuk ani hareketler yaptığı zaman uzaklaşarak kendini korur.

Kedinizden anneye ve çocuğa geçebilecek hastalıklar açısından bakıldığında en önemli hastalıkların başında Toxoplazma dediğimiz hamilelikte kadınlarda düşüklere vb sağlık sorunlarına neden olabilen parazit etkeni kedinizin çiğ veya az pişmiş etleri yemesi ile onlara bulaşır ve sindirim sisteminde değişme uğrayarak size parazit bulaştırabilir.

Kedilerinizi çiğ veya az pişmiş et vb ile asla beslemeyiniz. Düzenli olarak kuru veya konserve mamalar kullanınız. Ayrıca sokaklara çıkarak avlanmasını ve yine buradan da parazit almasını engelleyiniz.

Bu şartlara uyduğunuz zaman kedinizde size bulaşabilecek bir parazit etkenin olması imkansızdır.

Sokağa çıkan bir kediniz varsa hamilelik döneminizde kedinizi okşadıktan sonra ellerinizi yıkamanız, tuvalet kabını temizlerken eldiven kullanmanız yeterlidir.

Ayrıca unutulmamalıdır ki toxoplazma vb bir çok parazitle enfekte olmak için muhakkak kedi beslemeniz gerekmemektedir. Tüm gebelik durumlarında uzman doktorunuz size rutin olarak toxoplazma testi yaptıracağı için korkmanıza gerek yoktur.

Ayrıca nadirde olsa mantar enfeksiyonları evdeki yaşayanlara geçebilir. Ama kedilerde mantar için aşılama yapılmaktadır. Bu konuda da çekinmenize gerek yoktur.

Parazit enfeksiyonları içinde veteriner hekiminiz düzenli iç ve dış parazit uygulamalarını yapıyorsa hiçbir sorun yaşamazsınız.

Kedi ve köpeklerin tüylerinden hasta olma konusunda en çok düşünülen konuda halk arasında ''tüyden kist olma hastalığı'' diye adlandırılan kistidatik, echinecoc tenyasının neden olduğu bir hastalıktır. Asla kedi ve köpek tüyünden kist olmaz. Kisti yapan kedinin tüylerine bulaşan bu tenyanın yumurtasının bir şekilde ağız yolu ile alınmasıdır. Bu yumurtalar son derece dayanıklıdır. Ve bu hastalığa yakalanmak için ille de kedi beslemeniz gerekmez. Bu hastalığı bulaştıran tenyaların köpeğinizde yaşaması ve sizde hastalık(Kist) oluşturacak olan yumurtalarını saçmaması için düzenli olarak Veteriner Hekiminize giderek uygun enjeksiyonlarla bu tenyanın kedinizde olmasını engellemelisiniz.