Kedilerde deride mantar hastalığı

Kedilerde deri üzerinde görülen sarımsı kabuklanmalar, bazen halka şeklinde olan tüy dökülmeleri ve kızarıklıklar mantar hastalığının belirtileridir. Özellikle İran kedileri gibi uzun tüylü kedilerde çok daha fazla görülebilen ve inatçı seyreden bu hastalığın sahiplerine de bulaşma riski vardır. İnsanlarda pomatlarla tedavisi son derece kolay olan bu hastalığın bulaşmasından korunmak için kedinizin tedavisi sırasında lezyonlu bölgelere ilaç uygularken latex eldivenler kullanmanız yararlı olur.

Kedinizin vücudunun herhangi bir yerinde tüy dökülmesi, kabuklanma veya kızarıklık gördüğünüze hemen veteriner hekime muayeneye götürmelisiniz çünkü bazen çok hızlı bir şekilde tüm vücuda yayılabilir. Kedinizin direnci yüksek olduğu sürece bu hastalığa hiç yakalanmayabilir. Mantar aşıları özellikle tedavide de çok iyi sonuçlar verir. Ayrıca veteriner hekiminizin kedinizin bağışıklığını yükseltmek için yapacağı tedavi ve tavsiye edeceği, krem, sprey, şampuan vb ilaçların lokal kullanımı da hastalığın bazen uzun bir süreçte de olsa iyileşmesini sağlar.

Kedilerde kuru mama kullanılması

alt

Türkiye'de kediler en fazla oranda kuru mamalarla beslenmektedir. Bu mamalar çok çeşitlidir. Ciddi labaratuvarlarda içindeki içerikler ve katkı maddeleri değişen yeni bilgilerle sürekli yenilenen formüllerle yapılan, her yaş, ırk vb kedi için ayrı ayrı formüle edilimiş, hem ihtiyaçlarını karşılayan hem de aralarındaki oranlar hesaplanmış kaliteli mamalar olduğu gibi kedilerin severek yediği ama içeriklerinin daha çok ekonomik olması gözetilmiş mamalarda vardır.

Kedilerde genelde yeme garantisi için en çok başvurulan maddeler yağ ve tuzdur. Aslında tüm canlılarda bir yiyeceğin lezzetini ve yenebilirliğini artıran en başta gelen unsurlar yağ ve tuzdur. Bunu anlamak için tuzsuz haşlanmış bir et ile bol tereyağlı, kuyruk yağlı ve tuz baharatla işlenerek bize sunulan kebapları karşılaştırabiliriz.

Kedilerde kuru mama besleme kolaylığı olarak çok uygunken kedileri susuz kalması açısından çok uygun değildir. Unutulmamalıdır ki yeterince su alamayan kediler çok erken yaşlarda veya yaşlılıklarında böbrek yetmezliği sorunu yaşarlar. O yüzden kuru mama verilen kediler sizin ve hekiminiz tarafından çok iyi gözlemlenmeli ve belli yaşlardan sonra mutlaka böbrekler vb konularında gerekli tahlillerle kontrolden geçmelidir.

Aslında bu sorun en fazla sokak kedilerinde önemlidir ama çoğu zaman muayene edilmesi güçlüğü ve belirgin sahipleri olmadığı için geç teşhis veya hiç teşhis koyulamadan hayatlarını kaybederler

.alt

Kedilerde ilaç kullanımnda dikkatli olun

alt

Kediler organik fosforlu insektisit dediğimiz, böcek öldürücü bazı ilaçlar başta olmak üzere köpekler de veya diğer hayvanlarda güvenle kullanabileceğiniz bir çok ilaca karşı çok duyarlıdır. Bunlardan özellikle piyasada ''Neguvon'' ismiyle bilinen küçük poşetlerde satılabilen ucuz bir pire tozunun kedinin tüylerine serpilmesinden hemen sonra inanılmaz rahatsızlıkla tüylerini yalamaya başladığı, ve bundan da kısa bir süre sonra titremeler, şuursuzluk, kusma, beden ısısının düşmesi vb ciddi zehirlenme belirtilerinin ortaya çıktığı görülür. Aynı ilaç kedi hariç tüm hayvanlara ağız yoluyla sulandırılarak bile güvenle içirilebilir. Yine köpeklerdeki pireler için kullanılan bazı ense damlaları kedilerde zehirli etki yapabilir. Mesela basit bir ilaç olan ''Aspirin'' kediye asla verilmemelidir.

Aslında kedimizi ani bir zehirlenmeden korumak için yapılacak en iyi seçenek veteriner hekiminizin bilgisi ve onayı olmadan kedinize asla bir ilaç içirmemek veya tüylerine, derisine dökmemektir.

Kedilere kemik vermemelisiniz

alt

Kedilere kesinlikle kemik vermemeliyiz. Sindirim sitemleri kemiği sindiremediği gibi, mide veya bağırsaklarında yırtıklara neden olabilir. Özellikle pirzola kemikleri, tavuk but, kanat gibi kısımlarının uzun kemikleri hayvanlar tarafından kemirilip parçalanırken yapısı nedeniyle keskin ve sivri parçalara bölündüğü için ciddi anlamda tehlikelidir.Uzun süreli kemik beslenmesinde veya sadece bir öğün bile fazlaca kemik yiyen hayvanlarda çözümü güç kabızlıklar oluşabilir.

Ayrıca hem kedilerde hem de köpeklerde damağa sıkışan veya boğazına takılan kemik parçasının yarattığı acil durumları her zaman görmekteyiz.

Kedinin bıyıkları ne işe yarar?

alt

Kedinizin yüzünü incelediğinizde üst dudakları üzerinde birkaç sıra halinde çıkan kalın uzun genelde siyah kılları görebilirsiniz. Duyu organı olarak gözler, kulaklar ve dil kadar önemli olan bu kıllara kedinin bıyıkları diyoruz. Bu duyarlı kılar tırnaklar ve diğer tüyler gibi yenilenebilirler ama asla çekiştirilmemeli ve kesilmemelidir. Kedi bıyıkları deriye diğer kılarda çok daha derin köklerle ve kan damarlarından zengin olarak bağlanır.